25 Okt 2012

66. Karipaf Rose


Bahan Doh:
400 gram tepung gandum
1/2 cwn minyak
2 sdm marjerin
1/2 cwn air sejuk (amek yang dalam aisbox)
2 sdt garam
Cara Buat:
1. Campurkan sedikit garam dalam air sejuk, masukkan marjerin di dalam tepung gandum dan sebatikan, kiranya akan jadi seperti berketul-ketul halus, macam serbuk roti, panaskan minyak dan curah di dalam tepung tadi, dengan menggunakan sudu, kacau ke seluruh adunan.
2. Selepas itu curahkan air sejuk tadi dan uli hingga menjadi doh, air jangan masuk semua, kira agak-agaklah kelembutan doh tu, setelah menjadi doh dan doh pemukaan doh agak licin,  masukkan doh ke dalam plastik bersih dan perap di dalam peti ais lebih kurang 1 hingga 2 jam, langkah ini penting bagi mendapatkan doh yang rangup dan senang untuk di canai nanti. *boleh juga tak masukkan dlm peti es, cume biarkan doh yang sudah licin diuli sebati lebih kurang 1/2 jam. Sementara itu boleh buat inti karipap.
Lagi senang, masukkan jerk dalam breadmaker untuk menguli, stepnya tetap sama..he3 dan doh tu perap semalaman dalam petiais....
Bahan Inti:

1 biji keledek saiz besar ( boleh dinganti dengan kentang)
1/2 gengam ikan bilis (boleh ganti dengan daging atau isi ayam)
2 sdm udang kering
3 sdm serbuk kari Babas
1 sdm cili kisar (tak suka pedas jgn bubuh)
garam
2 biji bawang kecil dan daun kari dikisar (tambahan)



Cara Buat:
1. Potong dadu keledek dan rendam dalam air, blender udang kering dan ikan bilis hingga hancur, ketepikan. Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar, cili kisar, dan pes serbuk kari hingga garing.
2. Kemudian masukkan bahan yang di blender tadi dan kacau sebati, akhir sekali masukkan keledek dan 1 cawan air, kacau selalu dan biarkan keledek empuk, sesuaikan rasa, masukkan garam, setelah masak dah inti agak kering, tutup api dan sejukkan.
Mengelim
1. Keluarkan doh dari peti ais, dan bahagikan doh pada bahagian kecil, ikut lah nak buat karipap bentuk ape, bulat ke, love ke, bentuk biasa ke.
2. Terap doh bentuk bulat dengan menggunakan tapak tangan dan isikan inti keledek tadi, kelim seperti biasa, kalau nak guna acuan pun boleh.
3. Ulang langkah tadi hingga doh habis. Panaskan minyak, pastikan minyak betul-betul panas dan tidak menggunakan api yang terlalu besar, goreng hingga keperangan. Angkat dan sedia untuk dihidangkan.


Karipaf Frozen
Lepas je dikelim kemas karipap tu, susun satu2 karipap atas bekas tak melekat atau di alas plastik pun boleh. Pastu masukkan ke tempat sejuk beku. Bior dlm 10 minit, baru disusun tanpa lapik dalam bekas lain. Bila karipap tu dah keras mmg tak melekat dah. Bila nak goreng defros dulu dlm 1/2 jam dengan susun satu2 karipap dlm bekas. Sebab kalau defros gitu je takut bila karipap lembut ianya akan melekat antara satu sama lain lak. Selamat Mencuba


Tiada ulasan:

Catat Ulasan