4 Nov 2012

71. Popia

Hari ni nak kongsi pula pelbagai jenis inti popia goreng. Tak tau yg mana sedap, belum cuba belum tahu kan? Nak tau cubalah sendiri!
Resepi1
intinya ni adalah gabungan sengkuang, carrot, kobis, daun bawang dan udang....carrot dan sengkuang parut halus, kobis cincang kecil...udang buang kulit dan cincang kecil...

tumis sikit bawang merah, putih dan halia yang telah ditumbuk lumat...masukkan udang serta sayuran...masak hingga kering...season dengan garam dan serbuk lada putih/hitam, gula dan perisa...ketepikan biar sejuk...

Resepi2
1. Bawang besar dan isi udang dicincang halus, kemudian timun dan carrot di hiris bentuk anak mancis, kira nipis-nipis lah, tauhu goreng di potong kecil bentuk kiub serta pukul telur sedikit menggunakan garpu.

2. Kemudian panaskan minyak dan tumis bawang besar tadi hingga layu, masukkan isi udang dan hirisan carrot, kacau sebati dan biarkan sebentar, selepas itu masukkan mix vegetable kacau lagi, di dalam kuali yang same, ketepikan semua bahan dan curahkan telur, biarkan telur masak dan hancurkan. Gaul sebati.

3. Akhir sekali masukkan tauhu dan tauge, sesuaikan rasa, masukkan garam dan lada sulah, pastikan inti popiah ini tidak mengandungi air, dan sejukkan sebelum digulung.

Resepi3
Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang besar dan bawang putih hingga harum, masukkan sos tiram dan isi udang, kacau rata.
Masukkan senkuang, lobak merah dan cili hiris, gaul rata dan tuang sedikit air jika perlu. Masukkan kicap cair dan taugeh, tambah secubit gula dan kacau hingga semua rata. Matikan api, angkat dan sejukkan.

Resepi4
1. Tumis bawang putih hingga wangi, masukkan tauhu, udang kering & serbuk kunyit.
2. Kemudian masukkan sengkuang & lobak merah yg telah disagat tadi.
3. Akhir sekali masukkan taugeh, garam & lada sulah secukup rasa.
4. Angkat dan biarkan sejuk sebentar.
5. Bentangkan kulit popia, letak inti dan gulung kemas. Untuk melekatkan hujungnya sapu dgn putih telur.
6. Gulung sehingga habis dan bolehlah digoreng hingga kekuningan.
7. Enak dimakan panas2, dicicah dgn sos cili @ boleh juga disapukan sos atas popia tadi dan ditabur dgn kacang/bawang goreng.

Sos:
3 sb cili kisar
2 ulas bawang putih (blend)
1 biji bawang besar (blend)
 Air asam jawa
Gula kabung/ nisan
garam
Bijan (sangai)

Cara: Masukkan semua bahan sos kecuali bijan ke dalam periuk, kacau hingga mendidih dan pekat kemudian taburkan bijan.  Selamat mencuba!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan